5 steg för en lyckad inspektion av utemiljö

Publicerad: 2017-04-04 14.55 | Senast ändrad: 2017-04-04 14.55

5 steg för en lyckad inspektion av utemiljö

Jag har varit inblandad i många inspektioner (= att man går ut och gör en strukturerad inspektion av något) under flera år och tänkte dela med mig av erfarenheterna.

1. Enheten

Gör inspektioner i större mobiltelefoner, närmare 6”. Inte surfplattor, de blir för tunga för längre inspektioner.

2. Minimera efterarbetet

Minimera efterarbetet genom att så mycket som möjligt är valbart eller hämtas automatiskt, t ex baserat på position. Ta också tid på dig i fält och skriv in så mycket som möjligt. Om kunden är med, var då helst två personer. En som matar in och en som pratar med kunden. Om det är du som är kunden, ta den tid du behöver :-).

3. Samla inspektionerna

Samla alla inspektioner på ett ställe så att alla i organisationen hittar dem och de är åtkomliga. Lämpligtvis på webben.

4. Presentation

Lägg ner krut på att den utskriften/filen kunden får blir tydlig så att de lätt kan beställa och så att den ser professionell ut.

5. Utförande

Koppla ihop inspektionen med arbetsorder för att nyttja underlaget från inspektionspunkterna till arbetsordrar så att du slipper skriva in igen. Koppla sedan tillbaka så att när man utför en arbetsorder så ser man vilka inspektionspunkter som är klara.

Om det här följs så uppnås följande:

1.    Du kan slänga pappersblanketterna.

2.    Inspektionerna blir likformiga och ser professionella ut.

3.    Arbetsinsatsen för att göra en inspektion minskas dramatiskt.

Verktyg för det här? Speed Up inspektionsmodulen så klart!

●     Dynamisk, bara du har inspektionsmodulen så kan du kan lägga in flera olika inspektionsmallar.

●     Utför t ex

○     Kvalitetskontroll

○     Inspektion av fastigheter

○     SBA (Systematiskt Branskyddsarbete)

○     Inspektion av utemiljö

○     Myndighetstillsyn

○     Inspektion av anläggningar

○     Vattenkvalitetsinspektion o s v.

Är du beställare använd den för kontroll, är du entreprenör, använd den för att skapa en lista på potentiella extraarbeten.

 

Image and video hosting by TinyPic

Av Carl Liwerstrohle, VD Speed Up AB

Denna artikel

Skriv ut artikeln

Fakta

Speed Up är ett web och mobilbaserat ärendehanterings och inspektionssystem för att bl a hantera skötsel av utemiljöer och för att samarbeta mellan beställare och entreprenörer.


För att få mer information, kolla gärna på videon på www.speedup.se eller följ oss på sociala media.

Senaste artiklar

26 april 2017

Räddningstjänstens angöringsvägar och uppställningsplatser

Här berättar certifierade besiktningsmannen Allan Lickander om reglerna för angöringsvägar och uppställningsplatser för räddningsfordon. 

Läs mer »

25 april 2017

Vinterväghållningsdagarna 2017

Scandic Södertälje 20-21/9. Årets ledtema för dagarna är: ”Hur kan beställare och utförare arbeta annorlunda för bättre resultat i säkerhet, ekonomi och miljö?”. 

Läs mer »

25 april 2017

Vinterväghållningsdagarna 2016

”En kostnadseffektiv vinterväghållning som uppfyller högt ställda krav på tillgänglighet och säkerhet med så liten miljöpåverkan som möjligt” var ledtemat för årets fortbildningsdagar.

Läs mer »

12 april 2017

Mitt yrkesval ‒ landskapsarkitekt

Landskapsarkitekten Petter Bergström skriver här, i Gröna Trenders nya artikelserie "Mitt yrkesval", om hur det är att vara just landskapsarkitekt.

Läs mer »

Bli prenumerant!

Registrera dig för vårt nyhetsbrev här!

Namn:
E-post:
Kategori:

Vill du istället avregistrera dig?

Gilla oss på Facebook!

Gata och park

Fastighet

Entreprenad