Grundregeln i USA heter ” Every dollar counts” , d v s varje dollar är betydelsefull både vad gäller kostnader och intäkter. Personalbemanningen är en av de viktigaste faktorerna där som här och det gäller att ha klart för sig exakt hur många arbetstimmar som behövs för uppdraget hos varje enskild kund. Man gör en budget som är nedbruten på timmar på plats för varje skötseltillfälle under hela säsongen.
Desto större arbetslag som åker runt till kunderna, desto större är risken för att den improduktiva tiden skenar iväg. Samtidigt är det inte särskilt effektivt att arbeta med en-mans lag, där det ofta är svårt att motivera en hög produktivitet om det inte är ägaren själv som utgör laget. I USA räknar man med att en man skall klara ca 4000 m2 gräsklippning per effektiv arbetstimma och ett 2-manna lag används där för arbeten på upp till 1,5-2,0 hektar eller 4-5 mantimmar. Därefter används 3-mannalag. Arbetsledningen förenklas när man arbetar i små arbetslag och gruppkänslan stärks. 4-5 mannalag används mest när laget skall arbeta på ett arbetsställe hela arbetsdagen och inslaget av lågutbildad, oerfaren billig arbetskraft är stort i laget.
En annan huvudregel i USA är ”Expertcrews or not ?”, skall man låta arbetslagen bli specialister på vissa arbetsuppgifter eller skall man satsa på att alla utför allt ? För det mesta roterar man arbetet utifrån principen att samma arbetare gör samma arbete med samma maskin vid varje skötseltillfälle hos en och samma kund. Det ger högre precision, bättre lokalkännedom och ökad snabbhet i utförandet.
Väljer man att arbeta med specialister är det för att maximera produktiviteten hos det enskilda arbetslaget för vissa utvalda arbetsuppgifter. Man behöver transportera runt mindre antal maskiner och mindre materiel och får upp timutnyttjandet på dyra specialmaskiner. Till nackdelarna hör mindre flexibilitet och en ökad sårbarhet om någon av specialisterna blir sjuk eller är ledig. Kommunikationsproblem kan uppstå med kunden eftersom denne får att göra med flera olika arbetslag som vardera utför bara vissa arbetsuppgifter.
Claes-Anders Malmberg, Org- och grönytekonsult/VD, Acama konsult AB
Deltagare är anmäld så snart ACAMA accepterat bokningen och skickat
bekräftelse på att deltagaren antagits på kursen.
Eventuell avbokning ska alltid ske skriftligt till ACAMA.
Vid avbokning 4 - 3 veckor före kursstart ska beställaren ersätta ACAMA
med 50% av kursavgiften.
Vid avbokning 2 - 0 veckor före kursstart ska beställaren ersätta ACAMA
med 100% av kursavgiften.
Vid förhinder kan platsen överlåtas till kollega från samma
organisation. Detta skall skriftligt meddelas ACAMA via e-post.
ACAMA har rätt att ställa in en kurs varvid alla eventuellt inbetalda
avgifter återbetalas. Ersättningar därutöver utbetalas ej.
ACAMA fakturerar kursavgiften före kursstart, betalningsfristen är 30
dagar.
ACAMA reserverar sig för eventuella ändringar i programmet.
Senaste artiklar
3 mars 2021
Vårvinterns blommande växter, del 2
Jenny Nilsson skriver en ny spännande artikelserie om vårvinterns blommande växter, i två delar. I denna artikel ligger fokuser på buskar
Livesänd webbkurs om skräp och markrenhållning. En av de största kostnaderna i utemiljöarbetet och ett mer komplext arbete än de flesta tror. Vilka är de stora utmaningarna just nu?
Detta är tredje och sista delen i vår artikelserie om gravskötsel. Många säsongsanställdas arbetstillfällen hänger på att vi lyckas hejda minskningen av traditionella gravskötslar.
I del två i denna gravskötselserie diskuterar anlendingar till varför kunden bör köpa skötseln av förvaltningen? Vad gör vi för våra befintliga kunder och vad kan vi göra för att få tillbaka före detta kunder?