Varför ska kunden köpa gravskötseln?

Publicerad: 2020-05-26 10.41 | Senast ändrad: 2020-05-27 12.34

Varför ska kunden köpa gravskötseln?

Detta är del 2 i en serie om tre artiklar på temat gravskötsel i förändring.

Med förändrat gravskick och skötselfria paketgravar i form av askgravplatser och askgravlundar följer att det är svårare sälja gravskötsel till de traditionella kist- och urngravarna. Faktum är att det är just den arbetskrävande och därmed relativt dyra skötseln av traditionella gravar där gravskötseln minskar mest år för år. Och med detta försvinner också arbetstillfällen på kyrkogårdarna. Gör vi inget kommer behovet av säsongsanställda att minska framöver och förvaltningarna ha färre instegsjobb att erbjuda. Det i sin tur tar bort en  viktig rekryteringsgrund till våra fast anställda kyrkogårdsarbetare.

Varför ska man då köpa gravskötsel av förvaltningen? Ja, inte bara för att så har man alltid gjort eller att förvaltningen är den enda som säljer gravskötsel. En kund som inte behöver och rätt värderar våra tjänster den efterfrågar helt enkelt inte gravskötsel utan väljer bort våra tjänster.

Kanske är vårt utbud för dåligt eller priset för högt.  Eller kanske har vi aldrig tänkt på att kundens behov ska stå i centrum. När man frågar runt ute på förvaltningarna finns många kunniga svar att få.

Vad gör vi för våra befintliga kunder?
* Svarar och hjälper till vid frågor från kunden
* Visar upp bra resultat o yrkeskunnande på utförd gravvård dvs ge kunden vad dom betalar för
* Ger trevligt bemötande
* Vi har en välskött omgivning
* Tar emot synpunkter/klagomål och åtgärdar önskemålen
* Ger rådgivning (telefon/personlig kontakt)
* Efterfrågar behov av ny skötsel när avtal utgår

Vad gör vi för att få tillbaka före detta kunder?
* Visar upp bra utförda jobb/ visa skillnad på kunder/ej kunder
* Erbjuder förenklad skötsel och andra alternativ
* Förklarar hur bra tjänst de kan få och visa exempel
* Erbjuder nya skötselavtal
* Frågar vad som gjort att de inte är kunder, hjälper till och försöker hitta en lösning som passar kunden.
* Visar intresse, uppmärksammar, lyssna på kunden.

Det är en mycket bra början. Vi är medvetna om vad vi själva gör för att bedriva en aktiv kundvård och få nöjda kunder.  Men låt oss formulera en tydlig fråga och säga så här:

Varför ska kunden köpa gravskötsel av oss?

1. Kunnig personal, Bekymmersfritt, Tillgänglighet (personal på plats, Prisvärt, Trevligt bemötande.

2. Duktiga på det vi gör (proffsiga), Ge GRI mer frihet (färre misskötta gravplatser), högre standard generellt (mer personal, mer trygghet), levande kyrkogård.

3. Vi är på plats varje dag, professionella, strategiskt och bra läge, vackra och välskötta områden.

4. Kunden är fri från arbete och ansvar.  Bekvämlighet, alltid välskött plats/ professionalitet – trygghet, Man vet vad som händer och när tex. långt borta kunder/gamla, slipper släpa verktyg.

Det är mycket viktigt att föra en aktiv diskussion om dessa frågor ute på förvaltningarna med både chefer, arbetsledare och kyrkogårdsarbetare. Vi får inte bara gå fram i gamla hjulspår och ta för givet att kunderna finns kvar även nästa år. Det hänger mycket på oss själva om den traditionella gravskötseln ska finnas kvar och behövas i framtiden.

 

Claes-Anders Malmberg, VD, Acama AB

Denna artikel

Skriv ut artikeln

Fakta

Del 1 hittar du här: https://gronatrender.se/article.php?id=438

Livesänd webbkurs i Gravskötsel som möter tidens krav!

Datum: 20 augusti 2020

Kursen hålls mellan 08.30 - 12.00 
Vi håller även två kortare pauser under förmiddagens gång. 

Kostnad:
Vid anmälan av:
1 person: 1300kr/pers 
2-3 personer: 1200kr/pers 
4 personer eller fler: 1100kr/pers 

Avgiften är exklusive moms
Inkluderat i priset är lärarledd livesänd halvdag och digital kursdokumentation.

Läs mer på följande länk: https://gronatrender.se/article.php?id=439

Senaste artiklar

20 oktober 2020

Hur ställer vi om till extensiv parkskötsel?

Hur går vi över till extensiv och miljövänligare parkskötsel? Börja med gräset.

En fjärdedel av parkens kostnader brukar gå till att sköta bruksgräset. Och det har blivit allt fler intensivt skötta ytor i kommunerna.

Hur kan man effektivisera, förbilliga eller sänka ambitionerna?

 

Läs mer »

20 oktober 2020

Livesänd webbkurs: effektivisera egen regi

Hur skapar man en egen regi verksamhet som ger pang för pengarna? 

Kursen har tagits fram för att öka kunskapen hos kommunernas tekniska förvaltningar med tanke på besparingskrav och eventuellt kommande lågkonjunktur.

Läs mer »

14 oktober 2020

Är utemiljön värd mer eller mindre?

Vilket pang får politikerna för verksamhetens anslag och hur produktionsplanerar och kalkylerar man utifrån det?
Att stärka produktionsstyrningen är vägen framåt. Inte minst nu när lågkonjunkturen inte är en möjlig utmaning utan snarare en hård realitet.

Läs mer »

29 september 2020

Växtkunskap del 4 - Var finns informationen?

I fjärde och sista delen av Jenny Nilssons artikelserie om växtkunskap diskuterar vi för- och nackdelarna med olika källor och ger några tips på bra ställen där man hittar växtinformation online. Avslutningsvis tipsar vi om ett webbinarium för dig som vill arbeta mer med växtinformation.

Läs mer »

Bli prenumerant!

Registrera dig för vårt nyhetsbrev här!

Namn:
E-post:
Kategori:

Gilla oss på Facebook!

Gata och park

Inspiration

Kyrkogård

Entreprenad